{"id":619,"date":"2024-02-18T15:30:25","date_gmt":"2024-02-18T14:30:25","guid":{"rendered":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/?page_id=619"},"modified":"2024-03-18T10:27:00","modified_gmt":"2024-03-18T09:27:00","slug":"vaarroutes","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/segelrouten\/","title":{"rendered":"Kreuzfahrtrouten"},"content":{"rendered":"","protected":false},"excerpt":{"rendered":"","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":14,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"acf":[],"meta_box":{"prakt_info_praktische_info":"1","prakt_info_volgorde":"2","header_type":"1","aanbod_aanbod_pagina":"0","aanbod_card_titel":"","aanbod_prijs":"","aanbod_excerpt":"","aanbod_duur":"","aanbod_grid-order":"","aanbod_link":"","secties":[{"sectie_keuze":"8","hero":{"achtergrond":{"achtergrond_type":"Kleur","focus_img":"Left Top","herhaling":"Repeat","grootte":"Cover"}},"txt-img":{"type_heading":"1"},"aanbod_features":{"feature_kaart_1":{"type_heading":"2"},"feature_kaart_2":{"type_heading":"2"},"feature_kaart_3":{"type_heading":"2"},"feature_kaart_4":{"type_heading":"2"}},"wisselende_sectie":{"type_heading":"1","sectie_inhoud":[{"type_heading":"2"}]},"text_only":{"kop":"Vaarroutes","type_heading":"1","tekst":"

Hier vindt u de bezienswaardigheden die u zult tegenkomen wanneer u een rondvaart ticket of priv\u00e9 groepsvaart boekt. Wilt u graag de routes zien die u kunt varen wanneer u zelf een eigen bootje bij ons huurt? Klik dan op onderstaande knop om de vaarkaart van Zwolle te downloaden.<\/p>\r\nVaarkaart downloaden<\/a>\r\n\r\n \r\n

De Zwolse grachten\r\n<\/b><\/p>\r\nZwolle, een prachtige vestingstad in Nederland, staat bekend om zijn schilderachtige grachten die een belangrijk onderdeel vormen van de historische charme van de stad. Een interessant feit is dat de grachten van Zwolle oorspronkelijk werden aangelegd als verdedigingswerken tijdens de Middeleeuwen.\r\n\r\nIn de 14e eeuw werden de grachten gegraven om de stad te beschermen tegen vijandelijke aanvallen en indringers. Ze dienden als een waterbarri\u00e8re rondom de stadsmuren en boden een extra verdedigingslinie. Na verloop van tijd evolueerden de grachten van puur defensieve structuren naar handelsroutes die de stad verbonden met andere delen van Nederland.\r\n\r\nTegenwoordig zijn de grachten van Zwolle een idyllisch decor voor boottochten en wandelingen langs het water. Je kunt genieten van historische bruggen, pittoreske huizen en charmante pleinen die langs de grachten liggen. De rijke geschiedenis van de grachten weerspiegelt de transformatie van Zwolle van een middeleeuwse vestingstad tot een levendige en gastvrije bestemming voor zowel de inwoners van de stad zelf als toeristen. Het verkennen van deze waterwegen biedt een uniek perspectief op de geschiedenis en het karakter van Zwolle.","formulier_tonen":"2","type_heading_form":"2","_state":"expanded"},"faq":{"type_heading":"1"},"3_features":{"type_heading_sectie":"1","type_heading_1":"2","type_heading_2":"2","type_heading_3":"2"}},{"sectie_keuze":"6","hero":{"achtergrond":{"achtergrond_type":"Kleur","focus_img":"Left Top","herhaling":"Repeat","grootte":"Cover"}},"txt-img":{"type_heading":"1"},"aanbod_features":{"feature_kaart_1":{"type_heading":"2"},"feature_kaart_2":{"type_heading":"2"},"feature_kaart_3":{"type_heading":"2"},"feature_kaart_4":{"type_heading":"2"}},"wisselende_sectie":{"type_heading":"1","sectie_inhoud":[{"kop_tonen":"1","kop":"Eekwal","type_heading":"2","tekst":"Langs de prachtige grachten van Zwolle strekt zich de Eekwal uit, een sfeervolle straat die doordrenkt is van geschiedenis en charme.\r\n\r\n \r\n\r\nDe \"Eekwal\" heeft zijn oorsprong in de ambachtelijke geschiedenis van Zwolle. In vroegere tijden stond de stad bekend om zijn bloeiende leerlooierijen. De Eekwal dankt haar naam aan de eekmolen die hier stond en die eikenschors tot eek vermaalde. Deze substantie was van onschatbare waarde voor het looien van leer, een ambacht dat gedurende vier eeuwen een bloeiende industrie in Zwolle was.\r\n\r\n \r\n\r\nTerwijl je over de kasseien van de Eekwal loopt, kun je je voorstellen hoe handelaren en ambachtslieden vroeger langs de grachten flaneerden, hun goederen vervoerden en handeldreven. De gevels van de historische panden langs de Eekwal vertellen stuk voor stuk een verhaal uit het verleden, met hun karakteristieke architectuur die de rijke historie van de stad weerspiegelt.","afbeelding":"661"},{"kop_tonen":"1","kop":"Willemsvaart","type_heading":"2","tekst":"In de rijke geschiedenis van Zwolle onthult zich een verlangen naar een scheepvaartverbinding met de IJssel vanaf de Middeleeuwen. In 1819 werd dit streven gerealiseerd met de opening van de Willemsvaart, een kanaal dat Zwolle verbond met de IJssel en cruciaal was voor de economische ontwikkeling.\r\n\r\n \r\n\r\nBaron Bentinck tot Buckhorst opende het kanaal op de verjaardag van koning Willem I, met een feestelijke parade en diners. Het kanaal stimuleerde vrachtverkeer en markeerde een tijd van modernisering in Nederland.\r\n\r\n \r\n\r\nOndanks latere aanpassingen en het verlies van zijn oorspronkelijke functie in 1964, blijven de sluiscomplexen en brugwachterswoningen bij het Katerveer als historische herinneringen bewaard.","afbeelding":"673"},{"kop_tonen":"1","kop":"Museum de Fundatie","type_heading":"2","tekst":"Museum de Fundatie in Zwolle is gehuisvest in een voormalig Paleis van Justitie gebouw en is het meesterwerk van architect Eduard Louis de Coninck. Het is gebouwd in 1841.\r\n\r\n \r\n\r\nBinnen de historische muren van dit museum vind je de indrukwekkende collectie moderne en hedendaagse kunst.\r\n\r\n \r\n\r\nNa een renovatie in 2013 pronkt de unieke koepel, ontworpen door Hubert-Jan Henket, op het dak van het gebouw. Deze opvallende toevoeging, bekend als 'het Oog', \u2018de Wolk\u2019 of \u2018het Dinosaurus ei\u2019 biedt niet alleen een spectaculair uitzicht over de stad, maar dient ook als prachtige expositieruimte.","afbeelding":"672"},{"kop_tonen":"1","kop":"Sassenpoort","type_heading":"2","tekst":"Naast de Peperbus, is de Sassenpoort h\u00e9t symbool van Zwolle. Deze stadspoort, voltooid in 1409, is te beschouwen als het voornaamste overblijfsel van de middeleeuwse ommuring van Zwolle.\r\n\r\n \r\n\r\nDe hoge poort met brede doorgang, om grote karren door te laten, was een binnenpoort en sloot aan op een ommuurd plein en een buitenpoort. Door de eeuwen heen heeft het onder andere ook gediend als gevangenis en wapenopslag.\r\n\r\n \r\n\r\nTegenwoordig behoort de Sassenpoort tot de top 100 der Nederlandse UNESCO-monumenten en wordt het als klein museum gebruikt.\r\n\r\n \r\n\r\nNa een restauratie eind negentiende eeuw werd de poort gerestaureerd, de kantelen werden teruggebracht en de houten klokkentoren werd vervangen door de huidige spitse toren.","afbeelding":"671"},{"kop_tonen":"1","kop":"Plantagekerk","type_heading":"2","tekst":"De Plantagekerk, ontworpen door stadsarchitect J.W. Bosboom Sr, is in 1874 gebouwd ter gelegenheid van de hereniging van de drie Christelijke afgescheiden gemeentes, die in Zwolle waren ontstaan. Het is hiermee ook de oudste nog bestaande gereformeerde kerk van Zwolle.\r\n\r\n \r\n\r\nHet complex ligt ter plaatse van de in 1838 gesloopte middeleeuwse Straatmakerstoren, op het punt waar voor de demping in 1861 de Aa de stad binnenstroomde en grenst aan het omstreeks 1875 aangelegde Ter Pelkwijkplantsoen.\r\n\r\n \r\n\r\nHet gebouw dankt zijn naam aan de eertijds in dit gebied gelegen midden-18e-eeuwe plantage.","afbeelding":"670"},{"kop_tonen":"1","kop":"Oorlogsmonument","type_heading":"2","tekst":"Het oorlogsmonument in Zwolle is opgericht ter nagedachtenis aan alle Zwollenaren die zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het beeld is een ontwerp van de Zwolse beeldhouwer en schilder Titus Leeser (1903-1997) en werd op 5 mei 1950 onthuld.\r\n\r\n \r\n\r\nHet is een beeld van een knielende mannenfiguur en verbeeldt de mens die zich weer opricht na het ondergaan van veel leed. De blik is vooral op de toekomst gericht en niet op het verleden.\r\n\r\n \r\n\r\nDie gedachte wordt ook uitgedrukt door de in de muur gebeitelde woorden van de Nederlandse schrijver\/dichter Victor van Vriesland, die in de oorlog onder andere in Zwolle was ondergedoken:\r\n\r\n \r\n\r\n\u201cGedenkt het leed, maar niet om stil te staan.\r\nGedenkt de schande, maar om voort te gaan\u201d","afbeelding":"669"},{"kop_tonen":"1","kop":"Watertoren","type_heading":"2","tekst":"De watertoren aan de Turfmarkt is gebouwd in 1892 om de destijds slechte waterkwaliteit in Zwolle te verbeteren. Het is ontworpen door architect Jan Schotel en heeft een hoogte van 36 meter en had een waterreservoir van 500 m3.\r\n\r\n \r\n\r\nIn 1957 leidde een tragisch ongeluk tot een grondige renovatie nadat bleek dat de toren in een slechte staat verkeerde, de toren werd omringd met een nieuwe mantel. Binnen de mantel staat nog de oorspronkelijke toren.\r\n\r\n \r\n\r\nNu, niet meer operationeel sinds 1996, heeft de watertoren een nieuwe functie gekregen en is nu een woontoren met 21 loftappartementen. Het ontwerp van de hedendaagse woontoren is gebaseerd op de geschiedenis van de watertoren.","afbeelding":"668"},{"kop_tonen":"1","kop":"Almelo's kanaal","type_heading":"2","tekst":"Rond 1600 heeft de stad Zwolle een waterloop gegraven vanuit de Vecht naar de Nieuwe Wetering. In 1855 is hieruit weer een waterloop gegraven, wat nu Almelo\u2019s kanaal heet, ook wel Overijssels kanaal genoemd, en oorspronkelijk een waterweg was voor de trekvaart naar Almelo.\r\n\r\n \r\n\r\nIn 1988 is dit kanaal buiten Zwolle gesloten en dus niet meer bevaarbaar. Aan de oostkant van het kanaal ziet u statige wonen aan het water en aan de westkant liggen woonschepen en bevindt zich het stadspark de Wezelanden.","afbeelding":"667"},{"kop_tonen":"1","kop":"Theater de Spiegel","type_heading":"2","tekst":"Theater de Spiegel, ontworpen door Martien van Goor, is \u00e9\u00e9n van de twee theaters die Zwolle rijk is. Het werd in 2006 door koningin Beatrix geopend.\r\n\r\n \r\n\r\nDe Spiegel beschikt als enig theater in Nederland over een uniek technisch hoogstandje: een beweegbaar plafond! Dit komt niet alleen de akoestiek ten goede maar hiermee kan je ook de ruimte vergroten. Het heeft namelijk als basis 850 plaatsen, maar door het plafond in zijn hoogste stand te zetten, biedt het plaats aan 1.000 mensen. Het zaalvolume is hierdoor ook verdubbeld wat handig is bij bijvoorbeeld concerten. Bij toneelstukken wordt het plafond juist in zijn laagste stand gezet, zodat stemmen niet verloren gaan in de grote ruimte.\r\n\r\n \r\n\r\nIn het theater is tevens het restaurant \u2018Kees\u2019 gevestigd. Bij Kees worden heerlijke gerechten geserveerd! \u2018Kees\u2019 heette vroeger \u2018Koperen Kees\u2019, dit was de bijnaam van een rijksambtenaar die de maten van alle toneelvloeren in het land opnam. Hij gebruikte daarbij een koperen plaatje om het midden van het toneel te markeren: de Koperen Kees. De vastgestelde maten werden opgenomen in een naslagwerk voor theatergezelschappen, zodat deze wisten hoeveel ruimte ze voor hun optreden tot hun beschikking hadden. Tegenwoordig wordt het koperen plaatje nog altijd als ijkpunt gebruikt op de Nederlandse podia.","afbeelding":"666"},{"kop_tonen":"1","kop":"Pelserbrug","type_heading":"2","tekst":"Het voetgangersbrugje, de Pelserbrug, die de Thorbeckegracht verbindt met de binnenstad van Zwolle, is in 1974 gebouwd. De brug is vernoemd naar de bontwerkers die in de 15e eeuw in Zwolle hun werkzaamheden verrichten. Het is echter niet de eerste brug die rond deze lokatie was aangelegd.\r\n\r\n \r\n\r\nRond 1600 was de stad zich gestaag naar het noorden aan het uitbreiden. Buiten de Vispoort (Noordereiland) werden aan de Dijk (tegenwoordig de Thorbeckegracht) huizen gebouwd. Door deze expansiedrift steeg het aantal huizen van 60 in het jaar 1682 tot 180 in het jaar 1982.\r\n\r\n \r\n\r\nRegelmatig werd door de bewoners bij het stadsbestuur geklaagd over de ge\u00efsoleerde ligging van hun huizen. Dit had tot resultaat, dat zij in 1686 toestemming kregen, op eigen kosten, een voetbrug bij de Pelserpoort te bouwen en zo geschiedde.\r\n\r\n \r\n\r\nDe brug werd er een van het type wipbrug. De wipbrug of oorgatbrug was een van de kleinste, beweegbare, bruggen die we in ons land hebben gekend. De brug bestond uit twee schuin oplopende delen, met in het midden de doorvaartopening. Deze opening was bij dit soort bruggen vaak niet meer dan 1 meter breed en werd \"het oorgat\" genoemd. De brug is op zich een vaste brug, maar schepen met een lange mast kunnen er wel door. De brugwachter opent, voor het passeren van het schip, het oorgat, waardoor het schip onder de brug doorvaart en mast zijn weg kiest in de smalle sleuf van het oorgat.","afbeelding":"665"},{"kop_tonen":"1","kop":"Caf\u00e9 het Beugeltje","type_heading":"2","tekst":"Caf\u00e9 Het Beugeltje, gevestigd in de historische Wijndragerstoren, ademt eeuwenoude geschiedenis. Deze verdedigingstoren uit de vijftiende eeuw, met muren van meer dan een meter dik, huisvestte ooit het Gilde der Wijndragers. In dit iconische pand werd het bekende mosterdmerk \"de Wijndragers\" geboren. Tegenwoordig eert Caf\u00e9 Het Beugeltje deze rijke historie en dankt zijn naam aan de Grolsch beugel, die hier centraal staat.\r\n\r\n \r\n\r\nHet Zwolse caf\u00e9, gelegen aan de schilderachtige Thorbeckegracht, biedt een unieke ambiance. Te midden van de stadsmuur van Zwolle, ten oosten van de Vispoort, omarmt het caf\u00e9 ouderwetse gezelligheid. De Wijndragerstoren, oorspronkelijk gebouwd tussen 1475-1500, heeft door de jaren heen verschillende transformaties ondergaan, waaronder recentelijk een dakvervanging in 2017. Van de middeleeuwse wijndrager tot het hedendaagse Caf\u00e9 Het Beugeltje, de toren blijft een levendig symbool van Zwolse geschiedenis.","afbeelding":"664"},{"kop_tonen":"1","kop":"Rode Torenplein","type_heading":"2","tekst":"In het hart van Zwolle, op het bruisende Rodetorenplein, weerklinkt de echo van eeuwenoude geschiedenis. Ooit omringd door een stadsmuur met 23 torens, waarvan de Zwanentoren, Pelserpoorttoren, en de Wijndragerstoren nog fier overeind staan, herinnert het plein aan de verdwenen Rode Toren.\r\n\r\n \r\n\r\nIn 1580 bood deze toren toegang tot het Havenplein buiten de stadsmuur. Het Rodetorenplein transformeerde door de jaren heen, sinds 2008 is het plein twee keer zo groot geworden door een deel van de stadsgracht te dempen. Hierdoor heeft de stad haar oorspronkelijke vorm teruggekregen en herbergt het nu o.a. de Mediamarkt, Stadsstrand, en biedt het ruimte aan festivals zoals het IJsbeeldenfestival en een ijsbaan.\r\n\r\n \r\n\r\nHier, waar geschiedenis en moderniteit elkaar ontmoeten, flaneert men langs het Hopmanshuis uit 1663, terwijl de markt op de Melkmarkt het bruisende verleden van deze levendige stad weerspiegelt.","afbeelding":"663"},{"kop_tonen":"1","kop":"Librije Hotel \u2018Het Spinhuis\u2019","type_heading":"2","tekst":"Hier in het voormalige Spinhuis, dat in 1738 als provinciaal tuchthuis werd gebouwd komen culinaire meesterwerken, gastvrijheid en eeuwenoude geschiedenis samen.\r\n\r\n \r\n\r\nHet gebouw heeft door de eeuwen heen verschillende transformaties ondergaan. Toen in de loop van de 17e eeuw het strafstelsel naar werkstraffen werd omgezet, moesten de vrouwelijke gevangenen achter het spinnenwiel zitten, vandaar de naam \u2018Het Spinhuis\u2019. Ook de mannelijke gevangenen moesten werken en raspten hardhout, wat gebruikt werd voor verf en inkt.\r\n\r\n \r\n\r\nNa de sluiting in 1972 heropende het tuchthuis in 1982 vanwege een landelijk cellentekort. In 2004 was de definitieve sluiting en werd het verkocht aan de Gemeente Zwolle. In 2006 kochten Jonnie en Th\u00e9r\u00e8se Boer het en transformeerden het tot Librije's Hotel en Librije's Zusje, onder strikt toezicht van Monumentenzorg.\r\n\r\n \r\n\r\nGeopend op 25 mei 2008, is het nu een schitterend hotel-restaurant, een uitbreiding van Zwolle's hotelaccommodaties, met drie Michelinsterren en gerangschikt als 's werelds 38 beste restaurant! Tevens in 2016 bekroond als het meest gastvrije restaurant van Europa.","afbeelding":"662"},{"kop_tonen":"1","kop":"De Peperbus","type_heading":"2","tekst":"De Peperbus, gebouwd tussen 1454 en 1463, diende oorspronkelijk als toren voor de Onze-Lieve-Vrouwekerk en is een iconisch baken in Zwolle. Na een brand in de spitse toren in 1815, werd het dak vervangen door een koepvormige kap, waarnaar de toren, vanwege de gelijkenis, de bijnaam \u2018De Peperbus\u2019 kreeg.\r\n\r\n \r\n\r\nMet zijn imposante hoogte van 75 meter biedt deze gotische toren een adembenemend uitzicht over de pittoreske stad en haar omgeving. Het ontwerp, toegeschreven aan de befaamde bouwmeester Berend van der Laan, is te beklimmen tot de eerste omgang die zich op 51 meter hoogte bevindt en gelijk staat aan 236 traptreden. De tweede omgang is niet toegankelijk voor het publiek en bevindt zich op 65 meter hoogte. Op de top vind je een carillon met 51 klokken, een van de grootste carillons van Nederland, die de stad regelmatig met zijn melodie\u00ebn omhuld.\r\n\r\n \r\n\r\nDe toren onderging in de loop der eeuwen verschillende restauraties en is nu een geliefd symbool van Zwolle, waar bezoekers kunnen genieten van zowel de historische pracht als het panoramische uitzicht. Je vindt zelf de afbeelding van de Peperbus ook terug in ons logo.","afbeelding":"660"}]},"text_only":{"type_heading":"1","type_heading_form":"2","_state":"expanded"},"faq":{"type_heading":"1"},"3_features":{"type_heading_sectie":"1","type_heading_1":"2","type_heading_2":"2","type_heading_3":"2"}}]},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/619"}],"collection":[{"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=619"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/619\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":765,"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/619\/revisions\/765"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/rondvaartzwolle.nl\/de\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=619"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}